Quito, Ecuador. Første stop på rejsen

Galapagos, det smukkeste sted på jorden

Kasper og jeg ankom til Lima i forgårs. I går var vi på en “free guided tour” rundt i Limas historiske bydel, men først skulle de praktiske ting ordnes som vaskeri og ATM. Derefter tog vi til Jockey Plaza som er et meget stort og dyrt shopping område. Vi tog derhen så vi kunne komme på Hardrock Cafe. Vi tog offentlig transport rundt i går og det var noget af en prøvelse. Der er 10.000.000 mennesker i Lima så metro/bus er godt fyldt. Vi er glade for, at benytte os af servicen “guided tour” når vi kommer til en storby. Vi får set og fortalt en masse.

Galapagos var paradis på jorden. Vi var meget kede af, at skulle forlade sådan et fantastisk sted. Vi oplevede ekstremt mange ting, dem lister jeg herunder.

På vores rejsedag slentrede vi rundt ved havnen og ved gågaden. Vi spiste bowl og smoothies på en cafe “Acai” som smagte vildt godt. Vi så også fiskemarkedet. Fiskemarkedet er morgen/aften hvor pelikaner og søløver kommer op og tigger om mad hos fiskerne.

Dag 1: Vi boede på Santa Cruz, og derfor valgte vi en tur på denne ø første dag. Vi tog til El Chato reservatet for skildpadder. Det var en meget stor oplevelse og vi forelskede os i stedet. Derefter gik turen Los Gemelos, som er to store krater, og Mirador de los Túneles. Sidst nævnte er en 400 meter lang gang uden jorden. Den er ikke menneskeskabte og derfor meget tilfældig anlagt. Vi skulle under en passage på 40 centimer på et tidspunkt. Der lå et bræt på jorden også skulle vi ellers slide os igennem. Efter turen til højlandet tog vi til Tortuga bay. Det er en ekstremt smuk strand med en masse dyreliv. Hajer, søløver, leguaner, fugle og havskildpadder. For at komme til Tortuga bay skal man gå en 3 km lang tur i terræn.

Dag 2: Vi var oppe tidligt hver morgen og spise morgenmad. Den bestod af margarine, blød crossaint, en form for marmelade, sukkerboller, 3 stykker små frugt og røræg. Vi havde bestilt en heldags snorkling tur på vores anden dag. Vi tog ud til Daphne Major og Daphne Menor. I bilen på vej til Baltra Island (hvor lufthavnen ligger og mange af turene går fra) mødte vi et par fra New Zealand. Georgie og Richard. Dem tilbragte vi hele dagen og aften med. På vores første snorkel tur mødte vi en havskildpadde, koralrev, fisk og selvføglelig hajer. Der er dyreliv og især hajer alle steder på Galapagos. Den ene svømmede lige under os så jeg hoppede simpelthen op på Kaspers ryg. Da vi kom op fra det meget kolde vand lagde vi os på dækket og fik et fuglefordrag af vores guide Bazan. Der er fugle med blå fødder og røde balloner på Galapagos. På vores anden snorkel tur blev vi sat af på Bahia Borreo. En strand midt ude i havet. Der var så smukt. Oppe fra stranden så vi en hel flok eagle rays svømme ind mod vandkanten så vi skyndte os ud for, at se dem bedre. Derudover spottede vi hajer og havskilpadder som parrede sig i vandoverfladen. Om aften tog Georgie og Richard os med på street-food marked hvor vi delte tigerrejer, hele hummere, tun steaks og mojitos til meget billige penge. Derefter vi fik artisan is.

Dag 3: Kasper skulle dykke ved Gordon rocks. Et sted med 100vis af hammerhajer, koldt vand, understrøm og Mola-Mola. Da han kom hjem tog vi til Las Grietas. Det er nogle klipper/klippevægge som man kan svømme i. Det er en blanding af salt og ferskvand. På vej tilbage fra Las Grietas fik vi empanada (ostebrød) og tog til Darwin Researche center (skildpadder). På molen så vi en gruppe af Eaglerays møde en masse små hajer. Til aftensmad tog vi tilbage til markedet og spiste paella med rejer og tun.

Dag 4/5: et smut til øen Isabela i et par dage. Det var noget af en tur på vej derhen. Mange kastede op og båden røg rundt i bølgerne. På Isabela skulle vi se Tintoreras. Det er en lille ø lavet af lava (Alle Galapagos øer er vulkan øer) hvor vi skulle snorkle og se terræn. Der var massevis af hajer og søløver. Der var en sprække forsaget af undertryk hvor de boltrede sig sammen. Det var et virkelig smukt sted. Da vi skulle snorkle mødte vi 3 havskilpadder. Om aften fik vi ris med kartoffelmos en masse gule kulhydrater. Vi spiste på en lokal restaurant hvor vi så fodbold og snakkede med de lokale børn. Dagen efter skulle vi tidligt op og bestige vulkanen Sierra Negra. Den er over de sidste år faldet sammen, men vi så krateret som var gigantisk. Det var en stor oplevelse. Derefter tog vi til flamingo laguner og endnu et skildpadde center.

Dag 6: Vi skippede maden på hotellet og spiste på Acai igen igen. Fik fik avocado madder, friskpresset appelsinjuice og en bowl. Vi tog endnu en gang Tortuga bay da vi virkelig holdt af stranden. Vi valgte at sejle ud med kajak. Det første dyr vi spottede (fordeling: Kasper ror og styrer kajak, Augusta spotter dyr) var en gigantisk rokke, derefter en masse havskilpadder og til sidst fulgte vi en haj var den ene ende af bay’en til den anden. Vi tog igen på street-food marked og fik denne gange italiensk mad og mojitos. Vi tog ned på molen og der lå en masse søløver og sov. Kasper gik lidt for tæt på en af dem og den bjæffede af ham. Han blev simpelthen så forskrækket og det bedste ved det hele er, at jeg har det på film.

Afrejse dag: Hele vores rejse til Lima var lidt kludret, men da vi begge er vant til lufthavne og forvirring gik det hele fint i sidste ende. I vores fly fra Quito til Lima havde vi ekstra benplads og fjernsyn, selvom turen kun tog 2 timer. Galapagos var vidunderligt og egentlig billigere end vi havde regnet med, hvilket giver anledning til at anbefale stedet til alle vi kender.

I morgen starter vores Peru Panorama tur som vi glæder os meget til. I aften skal vi mødes vores team, kryds fingre for os.