AQUABELLA AFTENRUTINE

Peru Panorama, et magisk land

Turen er gået til Panama og vores rejse i Peru er slut. Det var magiske 16 dage. Vi besøgte mange dele af landet og så forskellige seværdigheder.

Lake Titicaca: Efter et par dage i Lima tog vi til Puno. Puno er den storby som ligger tættest på Lake Titicaca. Lake Titicaca er en sø som ligger i 3810 meters højde over havets overflade i Andesbjergene. Lake Titicaca var en oplevelse som næsten ikke kan beskrives med ord, men inden vi tog ud på søen fik Kasper og jeg desværre højdesyge i Puno. Vores kroppe er ikke vant til de højder og vi blev ramt af opkast, vejrtrækningsproblemer, ekstrem hovedpine, dehydrering og hjertebanken. Efter vores noget sygdomsfulde dag begav vi os ud på en to-dags tur på søen. Vi startede med at besøge floating Islands. Det er øer som rent faktisk flyder og er 3 meter tykke. Der bor mange familier på øerne og de viste os hvordan de lever, deres hytter, hvad de lever af og hvordan øerne er bygget. Bagefter fik vi en sejltur i en traditionel sivbåd. Efter floating Islands tog vi til Taquile Island hvor vi spise frokost, trekkede en smuk tur og Kasper og jeg blev valgt som prøvekaniner til at prøve de indfødtes klæder. Om aften skulle vi på homestay hos de lokale. Vi kom ud til endnu en ø hvor vi overnattede og hjalp med huslige pligter. Først spillede vi fodbold med de lokale drenge og derefter klædt ud i kostumer og dansede de traditionelle danse. Vores familie bestod af Yrene, Fernando og deres 4 børn. Vi fik serveret en masse dejlig mad mens vi var der. Vi hjalp med opvasken og fik deres får på græs. Kasper og jeg valgte at sejle ud i kajak på søen. Det var 1,5 times hård motion, men udsigten og oplevelsen var det hele værd. Udsigten fra den båd som fragtede os rundt var fantastisk.

Sacred Valley, Cusco: Efter mere transport kom vi til Sacred Valley. Det var en smuk og frodig dal. Vi skulle besøge to samfund, det ene var vævende kvinder og det andet et ler værksted. Samfundet for de vævende kvinder lå i en landsby hvor de havde lamaer og deres værksted. Da vi kom fik vi lov til at fodre lamaerne. Kvinderne viste os hvordan de vaskede uldet, farvede det med naturens ingredienser og deres væve teknik. Der var et stort marked hvor vi kunne købe forskelligt tøj. Derefter tog vi videre til en pottery demonstration class. Endnu en gang fik vi vist hvilke slags ler de havde, hvordan de lavede perler, mursten og figurere samt deres håndværksteknik. Vi spiste frokost i et stort drivhus hvor maden var vegetarisk og økologisk.

Lares trek: Efter mere transport startede vi vores trekking tur i Andes bjergene. Vi tog til en by som hedder Ollantaytambo hvor alle trek starter fra. Kasper og jeg tog forskud på vores hike og trekkede til en gammel Inca ruin højt oppe over Ollantaytambo by. Det var en givende og hård tur. Dagen efter startede vores officielle trek. Vi kørte 3 timer til Lares town, men havde et pitstop for at købe mad til de børn vi mødte på vores vej gennem bjergene (de var meget taknemmelige). Lares trek har til dato været det smukkeste natur jeg har oplevet og det fysisk mest udfordrende. Min, hvis jeg selv skal sige det gode form, kunne ikke hjælpe mig da højderne slog mig ud. Vores højste punkt var 4820 meters højde. Vi gik i 3 dage, henholdvis 11 km, 14 km og 14 km. 2. dagen hvor vi skulle fra 3700 meters højde til 4820 meters højde var klart den hårdeste. Turen mindede meget om ringenes herre terrænet og vi mødte børn, mange dyr, store bjerge, gletchere, vandfald og søer. Vi fik både regn, sne, blæst, solskin og overskyet vejr.

Machu Picchu: Machu Picchu ligger ved byen Aquas Calientes og begge dele er meget turistet. Der kommer mellem 1200-10.000 mennesker hver dag for at besøge Machu Picchu. Synet af den gamle Inca by var meget smukt, og jeg forestillede mig hvordan de levede under vores guidede tour. Machu Picchu ligger oppe i bjergene og er derfor omgivet af bjerge hvilket igen viser Peru fra en fantastisk side.

Rainbow mountain: Selvom vores kroppe var fuldstændig udmattet valgte vi at tage til rainbow mountain. Det var en dag fra 4.30-17.30. Trekket var cirka 8 kilometer i alt og vi nåede en højde på 5036 meter over havets overflade. Bjergene har de farver grundet mineraler som guld, sølv og kobber. Trekket var ikke nær så hårdt som Lares men ekstremt givende. Bjergene var er syn uden lige.

Amazonas. Vejret og terrænet skiftede fuldstændig da vi tog fra Cusco og til Amazonas. Hold op hvor er regnskoven fantastisk. Vi blev indlogeret i vores egen store bungalow. Vi var på night spotting walk for at se kryb og kravl (specielt taranteller), på Amazonas trekking i 2 timer, vi fodrede piratfisk, stod indeni og ude foran regnskovens største træer, svingede i lianer og var på cainman cruise. Caiman cruise foregik på floden da det var helt mørkt. Vi så 4-5 hvide caimans ligge ved flodens bredder. På et tidspunkt slukkede vores kaptajn for motoren og vi flød med strømmen op ad floden i totalt stilhed, borset fra naturens lyde. Kasper og valgte at tage med ud på en farm, hvor vi havde en frugtsmagning samt så de forskellige træer/buske/planter hvor frugterne kommer fra.

De dyr vi så var slanger, kryb, edderkopper, aber, dovendyr med unge, frøer, ål, fugle, caimans og store marsvin. Varmen og luftfugtigheden slog os dog fuldstændig ud og vi sov meget til middag. Desuden var vi badet i myggespray og svøbt i myggenet om natten, because better safe than sorry.

Vi glæder os til at se hvad Panama byder på. Pt sidder vi i Bogotá lufthavn (Columbia) og venter på vores nye afhang. Vi missede vores connection da vores første fly var forsinket. Vi kommer med en afgang 9 timer senere. Held kommer og går når man rejser verden rundt.