Sidste stop i Mellemamerika

Touch down i Costa Rica, første del

Vi startede i San José hvor vi tog forbi Hard Rock Cafe og et center for at spise aftensmad. Der var ikke rigtig et strøg med stræder så vi tog bussen til et Plaza hvor der var  restauranter. Efter San José tog vi til 3 forskellige byer, 2 i bjergene og en ved kysten.

La Fortuna:

Her besøgte vi La fortuna vandfaldet, hot springs og tog en heldags tur til Costa Ricas jungle. Regnskoven var fantastisk. Vi så et dovendyr, aber, kalkuner, edderkopper og sommerfugle. Turen var en 10 kilometers udfordrende hike og jeg røg da også på røven. Vi skulle rapelle ned af stejle sider, klatre over træer, kravle på rødder og gå stejlt opad. Der var heldigvis sat forskellige reb op til at hjælpe os. Vi krydsede også flere floder. Derudover bød turen på Arenal vulkanen, regnbue eucalyptus træer, et vandfald, 3 hanging bridges (meget hoppende) og en varm flod om aften. Floden var varmet op af vulkanen og var 39 grader varm. Vi fik muddermaske og alt for stærke cocktails.

La Fortuna vandfaldet var fantastisk. Det var 70 meter langt og ekstremt powerfull. Vi skulle selvfølgelig svømme i det og vandet var koldt. Ved siden af var der en flod med sort sand og fisk i vandet. Vandfaldet var indhyllet af junglen som gjorde sceneriet perfekt.

Hot springs kunne vi kun opleve på et 5 stjernet resort, og selvom vi ville noget meget autentisk (nu prøvede vi floden, meget autentisk) så skulle vi derhen. Der var 17 forskellige pools med forskellig temperaturer. Vi nød den på 43 og 45 grader mest. Der var en naturlige sauna bygget i en grotte, som var fantastisk.

Monteverde:

Vi prøvede Hanging brigdes i Monteverde, ordet siger lidt hvad det er. Hængende broer i en regnskov eller cloud forrest. De blev opfundet i Monteverde for at forskere kunne studere trækronerne. De er meget sådan “hoppende” og det er en virkelig sjov oplevelse. Det regnede mens vi gik på broerne men det var en del af oplevelsen. Det var en 3 km hike og der var 8 broer i forskellige højder og længder. Træerne og udsigten var meget smuk oppe fra broerne.

For at gå på de hængende broer skulle vi til en park ”Selvatura” og her kunne man også zipline. Zipline var det vildeste ekstrem sport jeg har prøvet indtil videre og gav det vildeste kriller i maven. Man skulle have styr på teknikken og være i nogenlunde god form. Man hænger/sidder i en sele også svinger man ellers på stålwire kabler over og i en cloud forrest. Farten er forskellig fra tur til tur. Vi skulle igennem 17 platforme. Den ene platform prøvede vi “Superman” style hvor ligger/hænger i en sovepose og kigger ned på skoven. Det var super cool. Vi prøvede også “Tarzan Swing”. Her hopper man ud højt oppe fra en platform og ned mod jorden i frit fald og svinger frem og tilbage i luften. Den freakede både Kasper og jeg lidt ud.

Det vi prøvede den dag, skulle man ikke, hvis man er bange for højder, men for os var det helt igennem magisk. Desuden fik vi en af de bedste vegetar sandwich til dato.

Vi prøvede for første gang ATV / Quadbike sammen i Monteverde. Det var en fuldstændig vanvittigt oplevelse. Det regnede da vi skulle afsted, men det gjorde ingenting, da vi var så koncentreret. Vi kørte i 2 timer på 3 forskellige baner/områder i forskelligt terræn. Jeg sad bag på Kasper da jeg var for usikker til at køre en selv, og det viste sig at være en god ide. Kasper var virkelig pisse sej til at køre den selvom det var første gang for ham. Regnen havde mudret vejene fuldstændig til og vi skulle igennem meget udfordrende terræn med bakker, mudder, sten, huller og stejlt op og ned. Det var simpelthen så fedt. Vejret klarede op og udsigten var fantastisk. Costa Ricas vegetation er meget smuk. Vi røg næsten på røven en gang, men vi fik os balanceret op igen, flere tippede dog over. Vi blev fuldstændig mudret og vores kroppe smadret. Kasper kørte stærkt i de frie og mere lige områder samt tog de svære ruter på banerne, så vi fik da noget for vores penge.

Night walk. Vi havde prøvet night walk i Amazonas, men ville gerne en gang mere. Vi valgte at gøre det i Monteverde grundet cloud forrest. Vi hikede i cirka 2 timer og så flere dyr. Rødøjet frøer, myresluger, pungrotte, en form for stor kalkun/fugl, taranteller og flere kinkajou som er et vaskebjørn lignede dyr. Desuden er der alle lydene fra uglerne, græshopperne og de andre dyr. Vi så flere dyr denne gang end i Amazonas, men det var super cool at opleve forskellige jungler om natten.