Vietnam part to

Vietnam part tre

Hue

I Hue havde vi et par dage. Vores første dag var fyldt med regnvejr og kærlighed. Vi gik rundt i det gamle kvarter, hen til citadellet, spiste på en American diner og så “vilde Rolf smadre internettet” i biografen. Den kan jeg virkelig anbefale, det er en Disney film og jeg græd mine øjne ud i slutningen. Disney film er efter min mening nogle af de bedste film og denne film havde igen det fineste budskab.

Vores anden dag i Hue skulle vi besøge DMZ “Demilitarised Zone”. Det var en aktivitetsdag som handlede om den amerikanske – vietnamesiske krig. Hele oplevelsen gav mig gåsehud. Første stop var et stort bjerg som var helikopter landingsplads for amerikanske helikoptere. Andet stop var tunneller hvor 60 familier boede under jorden. Vi var 15 meter under jorden og gik i de samme tunneller som mange mennesker har boet i. Det var surrealistisk. Det var snævert, lavt og alle “rummene” var meget små. Familierne havde et rum hver hvor de skulle spise, sove og gå på toilettet. Vi fik lov til at gå rundt rimelig længe dernede og kom også ud til havet. Det var både spændende og ubehageligt for os begge. Kvinder fødte dernede og børn voksede op og gik i børnehave.

Tredje stop var et museum som viste flere billeder, bomber, tekster og andre ting fra krigen. Vi fik også lov til at gå over en bro som delte nord og syd Vietnam. Den del af broen som tilhørte norden var blå og syden gul. Selvom det øsregnede var det sådan en fin oplevelse. Den dag havde vi den sødeste guide som hed Huyen. Hun talte rigtig godt engelsk, roste os meget, interesserede sig for os og sang for os.

Efter skoleturen tog vi på det lokale marked. Det var både en god og dårlig oplevelse. Mange fisk lå uden vand og døde, der var flere 100 høns og andre fugle i ekstrem små bure sammen. Der var kød i alle udskærringer midt på åben gade. Det var dyreplageri og uhumsk på en og samme tid. Vi fik simpelthen så meget kvalme begge to. På den anden side så vi det lokale Vietnam tæt på, det bugnede med frugt og søde mennesker som ville hilse.

Hoi An

Da vi skulle fra Hue til Hoi An kørte vi igennem det smukkeste landskab. Vi kom forbi store søer med bjerg omkring og kom til et bjergpas hvor vi var omringet af grøn vegetation. Havet havde vi på vores venstre side hele vejen.

Hoi An var virkelig fantastisk. Vi boede helt ned til floden og tæt på street food markedet. Der var en old town bydel og butikker alle vegne. Der var farverige både og lanterner som udgjorde de smukkeste rammer. Vi var forelsket ved første øjekast. Solen skinnede også efter flere dage med regn. Om aften bliver hele Hoi An lyst op af lanterner og der er en magisk stemning. Den første aften spiste vi på en irsk pub helt ud til vandet hvor de spillede live musik. Vi så alle de fine oplyste både komme forbi.

På vores anden dag i Hoi An skulle vi på heldagstur. Vi startede tidligt om morgen og kørte til et hindu tempel, hvor Cham folket hørte til. Stedet hedder My Son og er en gruppe templer som er på UNESCO heritage list. Desværre blev de bombet under Vietnam krigen og kun brudstykker er tilbage. My Son var omgivet af jungle og meget smukt natur. Vi så også en traditionel Cham dans.

Efter frokost (som var forfærdelig) tog vi en privat båd ud til to forskellige landsbyer. En som levede af ler og en anden som var snedkere. I ler landsbyen boede der 6000 mennesker. Vi fik lov til at få en figur fra det år vi er født i, jeg er født i grisens år og Kasper i kyllingens. Ikke vores fortrukne valg. Om aften når hele byen igen var oplyst af lanterner satte vi et lys i floden for dem som ikke er her længere.

På vores sidste dag i Hoi an tog en vi tur på stranden. Vi lejede cykler uden foran vores hotel og cyklede afsted. Vores cykeltur endte på omkring 15 km. Vi stoppede for at få friskpresset juice med ingefær og bananbrød til frokost. Stranden var rigtig fin, men der var alt for store bølger. På vores vej så vi rismarker og andet smuk natur. Vi nød virkelig at cykle rundt i Hoi An. Kasper tog os af alle mulige små veje så vi kom tæt på de lokale og vi synes begge det var den bedste beslutning at leje cykler. Vi er ved at være godt trætte af asiatisk mad og det take asiaterne har på western food. Jeg har levet af salatblade, løgringe, tomat og agurk. I morgen tager vi til Ho Chi Minh City.