Nytårsforsæt og året der gik

Hvordan kom jeg nogenlunde tilbage i min gamle form?

Fave outfit 

Da Kasper og jeg var ude at rejse tog jeg nogle kilo på, som jeg bestemt ikke havde det godt med. Vi lavede rigtig mange fysiske aktiviteter, også helt nye ting som rapelling, hiking og treeking. Jeg blev stærkere i benene og i ballerne mens vi prøvede kræfter med bjergene og junglen. De første seks uger af vores rejse spiste jeg for at overleve de fysiske strabadser, jeg spiste hvad der blev serveret (pånær kød), og jeg tænkte ikke over mine spisevaner. Jeg spiste meget mere og mere usundt end jeg har gjort i fem år. Når der var morgenmadsbuffet spiste vi til at vi revnede. På den måde sparrede vi penge og var klar til dagens udfordringer. Marsbar blev brugt som energi og pizza var mere reglen end undtagelsen. I Asien havde jeg langt større fokus på min kost og min appetit var heller ikke stor grundet varmen. Det var meget svært for mig da jeg “indså” at jeg havde taget på, mine bukser strammede og min appetit var større. Jeg tog en kold tyrker og skar alt usund mad væk fra den ene dag til den anden. Det blev en kæmpe ting for mig og fyldte ret meget da vi var i Thailand. Som jeg plejer at sige til Kasper, det er bedre at leve efter 80/20 reglen. 80 % sunde vaner, med motion og grøntsager og 20 % til spas og ballade. På den måde er der plads til en vegetarburger, slik eller en is. Det “ødelægger” intet ved ens form at skeje ud 20 procent af tiden. I forhold til form, puha det har været en kamp at komme tilbage. Jeg har trænet og været aktiv hver dag siden at vi kom hjem. Selvom at vi hikede og trekkede meget mens vi var væk, styrketrænede jeg måske 4-5 gange og det gjorde altså noget (negativt) ved min form. Min kondi var egentlig okay, men mens vi var i bjergene blev vi ramt af højdesyge – kondi go home! Nu hvor vi har været hjemme i snart en måned er jeg så småt ved at være tilbage i min gamle form, men jeg er der ikke helt endnu. Selvom at det har været jul og nytår har jeg prioriteret min sundhed.

Hvad har jeg gjort for at komme tilbage: 

Fulgt mine gamle vaner som før vi tog afsted
Spist når jeg var sulten og ikke for lysten skyld
Spist mindre end da vi rejste
Trænet 4-6 gange om ugen i træningscenter
Været aktiv på cyklen (cykler alle vegne) eller gået en længere tur hver dag
Levet efter 80/20
Grebet en hver chance for at dyrke motion
Sovet mange timer hver nat
Valgt det sunde (i min optik) til. Jeg er godt klar over, at det kan svært for nogle, at takke nej til småkagefadet og slikskålen, men det er det ikke for mig.

Kroppen er rigtig klog, og den forstod at da vi kom hjem til Danmark behøvede jeg ikke den samme mængde mad som undervejs på rejsen. Mit aktivitetsniveau er højt, men under rejsen var det faktisk større eller i hvert fald anderledes.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nytårsforsæt og året der gik