Lidt for meget fart over feltet og snart sommerferie

Israel part one

Nu er vi kommet godt i gang med vores ferie i Israel. Vi er afsted med Kaspers forældre, hans lillebror Mikkel og Thea (Mikkels kæreste). Søndag havde vi en virkelig lang rejsedag med mellemlanding i Zürich. Vi bor lidt ude fra Tel Aviv by i en stor lejlighed med egen pool. En virkelig stor og lækker pool. I går skulle vi tjekke vores område ud og ikke på opdagelse, men vi tog alligevel til Tel Aviv strandpromenade og den gamle bydel. Strandpromenaden var virkelig hyggelig og meget lang. Der var mange restauranter og en masse mennesker som løb, cyklede og motionerede på anden vis. Det var også mange surfere. Vi sluttede aften med at spise lækker is i den gamle bydel og se solnedgangen ved Tel Aviv marina. I dag har vi været på tur. Det skal vi også de næste to dage. Vi skal til Jerusalem, Betlehem og Nazareth. I dag har vi været ved Masada og Det Døde Hav. Masada er en stor fæstning som ligger 450 meter op af at bjerg. For at komme derop kunne man tage en cablecar eller gå af “the snake path”. Desværre var ruten lukket, da det bliver for varmt i løbet af dagen. Man skal op inden kl 08 hvis man vil gå op til Masada, det blev vi lidt irriteret over, og tog cablecar i stedet. Set i bakspejlet var det nok også den bedste ide, da det var 43 grader og næsten vindstille. Fæstningen var et tilhørssted for jøder, som blev drevet væk af romerne. Turen derop var fantastisk og jeg er meget mere til at se gamle fæstninger og borge end at gå rundt inde i et museum. Udsigten over Det Døde Hav var mind blowing oppe fra Masada. Det var en sjov, hård og spændende tur. Efter Masada kørte vi til Det Døde Hav. Det var en af de vildeste og bedste oplevelser jeg nogensinde har haft. Vi kommer ned til den mest stille sø og næsten ingen mennesker. Vi er taget til En Bokek da Kasper læste på nettet at det var det bedste sted at gå i Dødehavet. Vi svedte simpelthen så meget, og glædede os til at blive kølet af, men så snart vi nåede vandet – fandt vi ud af, at det var 35 grader. Det var SÅ varmt og derudover kunne vi flyde. Der er over 30 procent salt i vandet som gør at menneskekroppen kan flyde. Det var så vildt at ligge der og hverken kunne synke, svømme fremad eller rykke sig på andre måder. Vi havde hørt en masse om søen, men vidste stadig ikke helt hvad vi kunne forvente. Efter mange grin og længere flydetid i vandet, gik Kaspers mor og jeg op for at købe mudder. Mudderet smurte vi udover kroppen og ventede 20 minutter inden vi gik ned i vandet for at vaske os af i saltvand. Det var en virkelig sjov oplevelse. Det var en lang tur, hvor vi skulle køre cirka 2,5 time hver vej, men det var det hele værd.