Jeg har fundet min brudekjole

Guide til Stockholm

Jeg har ikke lavet en direkte guide, men skrevet om vores tur og oplevelser. Samt hvad jeg kan anbefale af seværdigheder og cafeer/restauranter som vi lagde vores vej forbi. Min mor og jeg havde ikke bestemt os i forvejen med hvad vi skulle i Stockholm. Min mor inviterede mig med til Stockholm, da hun syntes det var utroligt at jeg havde rejst verden rundt uden besøge den svenske hovedestad. Vi bestilte tog over SJ (det svenske DSB) da det var nemt og lige til (Tager cirka 5 timer en vej). Vores hotel var Comfort Hotel Express og det var godt og simpelt. Det lå 500 meter fra hovedebanegården og helt central i byen.

Vi havde lidt problemer med toget (begge veje faktisk), men kom ikke senere til Stockholm af den grund. Fra omkring kl. 14.30 startede vi vores sight seeing på første dagen. Jeg havde kigget lidt rundt på nettet i toget, og vi besluttede os for at besøge Gamla Stan. Det er en bydel (ø?), som er ekstrem hyggelig. Kongeslottet ligger også ved Gamla Stan. Alle husene var sådan “Christianhavns” stil og der var brosten i gaderne. Der var masser af små butikker, cafeer og torve. Vi traskede rundt og hyggede os. Vi er ikke de store museums typer, selvom der er mange i Stockholm. Vi er mere ud at se/kigge på byen. Vi gik rundt om hele kongeslottet, ned til Skærgården, over en masse broer og hen på flere “ø’er”. Vi fandt den hyggeligeste park hvor vi drak en lemonade (Tehuset) og kiggede på mennesker. Jeg elsker at kigge på mennesker. Min mor fortalte om de gange hun tidligere har været i Stockholm og vi valgte ikke at sejle på Skærgården i denne omgang da hun havde prøvet det, og vi ville hellere se mere af byen.

På vej mod Gamla Stan stødte vi ind i en italiensk restaurant på et gadehjørne. Det var rigtig mange mennesker og besluttede os for at vi skulle spise der senere. Restaurant Rudolfino var meget autentisk og kendt for deres pasta. Vi fik selvfølgelig begge pastaretter, jeg 5 oste og min mor carbonara. Virkelig lækkert mad og søde betjening.

Anden dag i Stockholm

Min mor kan gode lide lækker mad, men jeg får ofte lov til at bestemme hvor vi skal spise (er det ikke altid sådan). Jeg havde set Pom & Flora på Instagram og jeg vidste at vi skulle spise morgenmad lige præcis det. Vi stod op og var henne ved cafeen omkring kl. 10.30. Menuen bugnede med lækre sager, så det var svært at holde sig tilbage. Vi fik banana bread med peanutbutter, bananasplit, 100 % eggs, vegan humus, croissaint med nutella og appelsin/ gulerod/ingefær juice. Det mættede os hele dagen og jeg kan virkelig anbefale stedet. Der var mange mennesker og dårlig akustik, men vi fik det bedste bord, personalet var søde og maden i top. Jeg købte za’tar med hjem fra deres shop.

Efter Pom & Flora gik vi hen til Hard Rock cafe for at købe shotglas til Kaspers samling. Den havde en lidt sjov beliggenhed, men var super fedt indrettet. Derefter startede vores sight seen. Da min søster og mor var i Stockholm for nogle år siden, fandt de Olof Palmes mindeplade, og vi tænkte at vi også skulle forbi – og så gik jagten ellers i gang på at finde den (Og vi fandt den). Vi havde igen ikke nogen bestemt plan og gik mere rundt i kvartere med butikker. Vi købte alle mulige sager. Jeg nogle dækservietter, et duftlys, en t-shirt og en badedragt. Min mor købte fødselsdagskort, en kjole, en træbakke og en magnet. Vi er helt klart vilde med Gamle Stan og gik derhen igen. Der faldt vi over Polkagris Kokeri og vi købte en bolchestang til mig. Det er traditionelt svensk slik og smager sørme godt. Min mor fik en softice. Mit modelbureau Le Management har en afdeling i Stockholm og jeg havde skrevet til københavner kontoret tidligere og spurgt om jeg ikke skulle stikke hovedet forbi. Der fandt vi også vej hen og det var hyggeligt at hilse på og se hvor kontoret lå. Vi sluttede vores by dag af med at købe nogle rawballs med hjem og smutte forbi espressohouse hvor jeg fik en icetea og min mama en sandwich.

Da jeg var i Israel med min svigerfamilie købte jeg mudder fra det døde hav med hjem til min mor. Det havde vi taget med til Stockholm. Vi holdte vores egen lille spa på hotelværelset. Det var mama ikke begejstret for. Der var mudder over alt og vi frøs da vi stod og ventede på at mudderet skulle gøre underværker for vores hud, når det så er sagt, var det en virkelig sjov oplevelse og vi grinte så meget at “min mor tissede i bukserne”. Vejret har virkelig været fantastisk mens vi har været afsted, så Stockholm har virkelig vist sig fra sin fineste side. Vi gik 11,6 km på første dagen, 12,9 km på anden dagen og på tredje dagen 14,4 km. Vi valgte ikke at bruge bus eller metro, da Stockholm er nem at se fra gåben, i hvert fald for os.

Tredje dag i Stockholm

Det var en hygge rundt dag, vi gik bare afsted og så hvor det førte os hen. Vi startede med at spise morgenmade på Cafe Pascal, det er en bager som min veninde Maria havde anbefalet os. Den var simpelthen så hyggeligt. Der ligger 2 steder i Stockholm og vi tog den lokation tættest på hotellet. Her fik vi dansk rugbrød med avocado og en pain chocolat hver. Det var virkelig godt. Vi besluttede os for at besøge et område vi ikke havde været i før, vi gik over en bro til et område hvor der var forskellige statsbygninger som politigården og rådhuset, men vi faldt over et område som hed Norr Mälarstrand. Det var en sti som strakte sig langs kysten og det var simpelthen noget af det hyggeligeste. Vi fandt oaser efter oaser med isbutikker, barer, restauranter mv og alle var dekoreret som store drivhuse / botaniskhave stil. Jeg kan virkelig anbefale alle at tage et smut forbi der. Vi fandt en isbutik som solgte italiensk is “Coppa”, og der fik vi en lille formiddagssnack (2 kugler is inden 12, men vi var vel på ferie). Det var ikke plads i maverne til noget andet, så vi aftalte at smutte ned til Malar området igen til aftensmadstid.

Vi gik videre mod rådhuset, mens vi så på et aktive vand. Kajakker, paddleboards, speedbåde og sejlbåde. Hvis jeg skal herop igen, skal det være med Kasper også skal vi sejle i kajak. Det elsker vi. Rådhuset var kæmpe stort og mega flot. Vi så mange mennesker blive gift, og det var rigtig hyggeligt. Eftermiddagen stod på Drottninggatan hvor vi kiggede lidt i butikker og nød solen. Jeg fandt nogle flere ting at tage med hjem. En silke kjole, en kurv til produkter på badeværelset, en flypude, fødselsdagskort, hårspænde med perler og lidt snacks. Jeg er virkelig ikke god til at shoppe, jeg bryder mig faktisk ikke om det og går hurtigt død i butikker – MEN denne gang var det så stille og roligt og hyggeligt. Jeg køber og prøver heller ikke mange ting samme sted, men det hele var lige til at overskue. Pånær en lille episode hvor vi var i 3 Vero Moda forretninger, fordi vi ikke fik lov til at bruge et gavekort der, og i sidste ende måtte vi tage det med hjem.

Vi spiste på den bedste restaurant jeg nogensinde har været på i Malar området “Trattorian” (vælg restauranten til venstre, den til højre har alt for høj musik (samme menukort, nærmest). Betjeningen var rigtig god, men haltede så lidt til sidst da de hele tiden ville være vores tallerkner. Maden var sublim. Vi fik en pizza med cremefraiche, parmesan, svampe og ruccula og maccaroni med tøffel. Det var insane så godt det smagte. Vi havde udsigt over vandet og generelt var det den perfekte afslutning på en skøn storbysferie med min mor.

Shoppingsteder vi besøgte: Drottninggatan, sturegallerian, biblioteksgatan, Briger Jarlsgatan, Stora Nygatan også kom vi forbi en masse andre hyggelige gader også.