Nik og Jay koncert og GivBlod

Bliv klogere på den Aldrende Hjerne, foredrag

I fredags tog jeg direkte fra arbejde og til Ballerup. Jeg skulle til foredrag med min mor. Ellen Garde som er hjerneforsker, holdt foredrag om “den aldrende hjerne”. Det var simpelthen så spændende. Det er længe siden at jeg har siddet på “skolebænken” og jeg har faktisk savnet at lære nyt. Ellen var meget dygtig, inkluderende og humoristisk. Det er nok ikke breaking news, men vi skal alle sammen passe på vores hjerner. Vi kan få demens symptomer uden at få sygdommen hvis vi ikke passer på vores hjerner. Demens er nemlig ikke aldersbetinget, men skyldes sygdom. 

Jeg tog en masse noter på min computer til foredraget og jeg skrev især noget til de 4 s’er – som er ting vi aktivt kan gøre for vores hjerner: Sved – mentalt og fysisk, socialt samvær, sund opbyggende sult og søvn. 

(Se bort fra at det er skrevet som skolenoter)

Søvn. Døgnrytmen er virkelig vigtig. Brug af telefon og fjernsyn når man ikke kan sove er skidt, fordi vores melatonin (søvnhormon) bliver styret af lys. Søvn og lys på de rigtige tidspunkter er altafgørende for døgnrytmen. Det er virkelig vigtigt at sove når hjernen har brug for det. Et godt råd er, at tage 1 minuts pause om dagen hvor du intet foretager dig.
Sved, fysisk aktivitet er det aller vigtigeste. 3 gange om ugen fysisk hård aktivitet = styrker hippocampus hvor vores hukommelse sidder. Tommelfinger regel: 150 min moderat / 75 min intensiv motion om ugen – det drejer om motivation.
Socialt samvær.  Uforudsigeligt – fællesskab – oplevelser. Vi har brug for at høre til.
Sund opbyggende sult. Kost: fed fisk, nødder, kerner, olier, avocado. Proteiner: æg, mælkeprodukter, bønner, grønbladede grøntsager. 3 gange dagligt, i små mængder. Især efter træning. Stabilt blodsukker: fiber og stivelse. Væske. Kig, duft og smag virkelig på din mad. Brug sanserne.
Mental aktivitet: Uddannelse, arbejde, musik, sudoku/kryds og tværs.
Mental reserve: Nye udfordringer hele livet styrker din hjerne.

Vi skal fokusere på det vi kan og ikke det som vi ikke kan. Vær postiv. Disse ting kan gøres igennem hele livet og jo tidligere vi kommer igang jo bedre, i hvert fald hvis du vil have en sund og velfungerende hjerne.

Derudover præger livsstil og sygdom din hjerne, Ellen nævnte disse områder:

Forhøjet blodtryk
Inaktivitet
Vægt
Rygning
Kost
Sukkersyge
Alder/arv
Gener er 35 procent af din fremtid 

Ellen holder mange foredrag og dette var gratis, så længe man havde meldt sig til og for mig og min mor var det meget givende, som i nok kan læse.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nik og Jay koncert og GivBlod